Yamaha introduceert de YZF-R3 en de WR250F

Geplaatst op 17 oktober 2014

2015-YZF-R3-004Yamaha Motor zet haar uitgebreide modellen offensief voort met de introductie van de YZF-R3 en de geheel nieuwe WR250F.

Dankzij hun toonaangevende stijl, geavanceerde technologie en geweldige prestaties zijn de motoren van de R-serie van Yamaha legendarisch in de supersportwereld. En nu is er een nieuwe motorfiets die perfect past tussen de YZF-R125 en de YZF-R6, de compleet nieuwe YZF-R3! De nieuwe YZF-R3, voorzien van een krachtige 321cc motor en het agressieve ontwerp in lijn met de vermaarde R-serie, biedt motorrijders met een A2 motorrijbewijs de sensationele supersport technologie als iedere andere motor uit de R-serie.

Wij van Yamaha doen graag alles net even anders. Ons ‘anders zijn’ maakt onze motoren juist zo speciaal. Wanneer u een blik werpt op de nieuwe WR250F, ziet u de ‘omgekeerde’ motor van dit model. Deze innovatieve viertakt is gebaseerd op de alom bekroonde YZ250F, een crossmotor die in de VS, Europa en Australië de concurrentie regelmatig in het stof laat bijten. En met deze opmerkelijke nieuwe WR250F begint Yamaha Motor aan een nieuw hoofdstuk in de enduro wereld.

De nieuwe YZF-R3, de lichtgewicht supersport voor dagelijks gebruik
Yamaha stelt alles in het werk om een nieuwe generatie innovatieve en spannende motoren te creëren die een nieuwe dimensie toevoegen aan het dagelijkse leven. Dankzij de sportieve nieuwe YZF-R3 kunnen motorrijders met een A2 motorrijbewijs nu ook genieten van de rijsensatie die onze motoren van de R-serie leveren. Of u nu in de stad of op de snelweg rijdt, het R-serie DNA van deze lichtgewicht supersport zorgt voor een compleet nieuwe ervaring. Door gebruik te maken van hoogwaardige materialen en geavanceerde technologie is de krachtige nieuwe 321cc tweecilinder met zijn lichtgewicht chassis één van de meest toonaangevende motorfietsen in zijn klasse. Dit betekent dat iedere keer dat u op uw R3 stapt, u weer een onvergetelijke ervaring staat te wachten.

Karakteristieke R-serie design
Vanuit iedere invalshoek is het duidelijk waar de nieuwe R3 zijn knappe uiterlijk vandaan heeft! Het aerodynamische kuipwerk heeft de karakteristieke lijnen van de R-serie. De kenmerkende schuine dubbele koplampen, de korte uitlaatdemper en de omhoog lopende achterkant zijn alle sterk beïnvloed door het uiterlijk van de 2013 World Supersport wereldkampioen, de Yamaha YZF-R6.

Levendige nieuwe 321cc parallel twin
Het hart van de nieuwste aanwinst in de Yamaha R-serie is een nieuw ontworpen, vloeistofgekoelde 321cc parallel twin. Eén van de meest geavanceerde tweecilinders in zijn klasse. Mede dankzij het maximumvermogen van 30,9 kW (42 pk) bij 10.750 tpm, met een maximumkoppel van 29.6Nm / 3,0 kg-m bij 9. 000 tpm, reageert de R3 tweecilinder uiterst direct. De R3 maakt gebruik van de geraffineerde technologie van de R-serie, waaronder een direct aangedreven nokkenas, gesmede zuigers, gecarboniseerde drijfstangen, cilinders met lage wrijving en nog veel meer. De motor moet zowel bij lage snelheden als bij sportieve ritten goed presteren en is daarom voorzien van een 180-graden krukas. Een primaire balansas vermindert trillingen en mechanische geluiden.

Sportief en wendbaar diamantvormig chassis
Het compacte en lichtgewicht chassis is vervaardigd van hoogwaardig staal met een hoge treksterkte, voor een optimale balans tussen sterkte en stijfheid. Om het sportieve en wendbare rijgedrag te waarborgen, is de wielbasis van de R3 nagenoeg gelijk aan die van de R6, namelijk 1380 mm. De 50/50 gewichtsverdeling voor/achter en de zithoogte van 780 mm zorgen voor een gebalanceerd rijgedrag. Om het DNA van de R-serie te benadrukken, is de nieuwe YZF-R3 uitgerust met een extra lange swingarm die is geïnspireerd op de YZF-R1. Dankzij dezelfde swingarm en wielbasisverhouding als zijn bekende grote broer, heeft deze supersport een geweldige koersvastheid en wordt het vermogen efficiënter overgebracht naar het wegdek.

Standaard uitgerust met ABS
De nieuwe YZF-R3 is standaard uitgerust met ABS. Dit geavanceerde ABS remsysteem zorgt voor een uitstekende doseerbaarheid en onder alle omstandigheden een effectief remvermogen.

Multifunctioneel instrumentenpaneel
Met een breed scala aan informatie, het multifunctionele instrumentenpaneel omvat een analoge toerenteller en een digitale snelheidsmeter, onderstreept de R3 zijn erfgoed. Daarnaast heeft het multifunctionele instrumentenpaneel een vergelijkbaar schakelindicator lamp zoals op de YZF-R1. De brandstofmeter, de watertemperatuurmeter, evenals informatie over het brandstofrendement, klok, dagteller en kilometerteller maken het geheel compleet.

De Yamaha YZF-R3, standaard uitgerust met ABS, wordt leverbaar in twee kleurstellingen, te weten Midnight Black en Race Blu. De levertijd en adviesverkoopprijs van de Yamaha YZF-R3 zal in een later stadium bekend gemaakt worden.

2015-YZF-R3-001

2015-YZF-R3-002

2015-YZF-R3-003

2015-YZF-R3-006

2015-YZF-R3-005

Bron: Yamaha Motor Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.