In 2006 alweer greep Yamaha een kleine voortrekkersrol door op haar toerbuffel FJR1300 het YCC-S aan te bieden: een hydraulisch/elektrisch aangestuurde, geautomatiseerde koppeling en versnellingsbak. Echt een heel groot succes werd het nooit, maar inmiddels is de automatische versnellingsbak aardig ingeburgerd in motorland en ook Yamaha neemt nu die handschoen weer op!
Honda heeft sinds 2010 haar populaire DCT, dat dit jaar bijval krijgt van de nieuwe E-Clutch, en zowel KTM als BMW hebben onlangs onthuld binnen afzienbare tijd met een (semi-)automatische versnellingsbak te komen. Yamaha meldt zich nu bij dit trio aan datzelfde front met het nieuwe Y-AMT systeem: Yamaha Automated Manual Transmission. Waar het YCC-S nog deels hydraulisch was, is het nieuwe, slechts 2,8 kilo wegende systeem volledig elektronisch geregeld. Feitelijk nemen twee elektromotoren het koppelen en schakelen voor hun rekening. De nieuwe techniek is bovendien ook erg compact en kan daarom net zo goed geïmplementeerd worden op een sportieve als toermotorfiets.
Omdat zowel koppelen als schakelen elektronisch geschiedt, ontbreken een koppelingshendel en schakelpedaal. Toch kan er wel degelijk nog ‘manueel’ (MT) geschakeld worden, echter dan met een soort van schakelflippers links op het stuur. Net als bij de andere bekende systemen is er echter ook een volledig automatische stand (AT), waarbij je in het geval van Yamaha de keuze hebt uit twee schakelprofielen: D en D+. De eerste is een soort van toermodus waarbij soepel en relatief laag in toeren geschakeld wordt, D+ is de sportieve stand waarbij er zowel sneller als hoger in toeren wordt geschakeld.
slot gacor daftar disini ya bor, kita main biar kaya
Y-AMT is zoals al aangestipt geschikt voor meerdere segmenten, op welke modellen het beschikbaar wordt en wanneer, laat Yamaha vooralsnog echter nog in het midden. Info: www.yamaha-motor.nl
De Nederlandse uitlaatspecialist Dr. Jeckill & Mr. Hyde behoeft waarschijnlijk geen introductie meer. De fabrikant uit het Limburgse Belfeld is al jaren toonaangevend op het gebied van elektronisch geregelde uitlaatsystemen, en heeft er nu ook eentje voor de nieuwe BMW R1300GS. De Nomad S om precies te zijn, met daarbij de keus uit twee versies: RVS en zwart. Net als ... lees meer
De Zuiderdijk tussen Hoorn en Enkhuizen gaat in de weekenden weer open voor motorrijders: de Raad van State heeft de in mei 2021 ingevoerde motorweekendafsluiting geschorst. Een overwinning voor de MAG én voor motorrijdend Nederland. De rechtbank was in dit hoger beroep volgens de MAG niet mals in haar oordeel over het verkeersbesluit. De gemeente heeft namelijk geen inzicht kunnen ... lees meer
Momodesign, fabrikant van de bekende ‘open’ stadshelmen, presenteert twee nieuwe 22.06-versies van de FGTR: de Evo en de Classic. De Evo staat helemaal bovenaan in de FGTR-lijn en onderscheidt zich door bijvoorbeeld een aantal bijzondere details, zoals de handgestikte naden langs de helmschaal en het vizier. Die schaal is er in drie maten en het vizier is nieuw en voorzien ... lees meer
Vlak na de presentatie van het E-Clutch-koppelingssysteem op de nieuwe Honda CB650R en CBR650R lanceert BMW haar eigen visie op de geautomatiseerde bediening van de koppeling van haar boxer-motor: Automated Shift Assistant (ASA). Bij deze Automated Shift Assistant is een systeem waarbij twee elektromechanische stappenmotoren het koppelen én schakelen van de zesversnellingsbak automatiseren. Dat is meteen ook het grote verschil ... lees meer