Yamaha verovert marktleiderschap. Totale markt groeit met ruim 13%

Geplaatst op 26 januari 2024

Yamaha heeft in 2023 het marktleiderschap veroverd na een dertienjarige hegemonie van BMW, zo blijkt uit cijfers van het RDC. De Japanse fabrikant registreerde afgelopen jaar 2.730 nieuwe Yamaha’s op kenteken en bleef daarmee Honda (2.514 stuks) en BMW (2.276 stuks) ruim voor. De totale markt kwam in 2023 uit op een totaal van 17.501 nieuw geregistreerde motorfietsen, een groei van 13,1% vergeleken met 2022 (15.472 stuks). 

Met het totaal aantal van 2.730 stuks overtreft Yamaha ruimschoots het aantal geregistreerde modellen van 2022, 2.234 stuks (+22,2%). Ook Honda ging ruim over het aantal motoren van 2022 heen, toen het bleef steken op 1.775 stuks (+41,6%). BMW bleef 3 stuks achter bij het totaal van vorig jaar (2.279 stuks, -0,13%). Kawasaki bezet plek vier met 2.253 stuks en noteert ook een flinke plus (2022: 1.882 stuks, + 19,7%). Daarachter zijn het KTM met 1.248 stuks (2022: 1.026, +21,6%), Suzuki met 1.168 stuks (2022: 1.024, +14,1%, Harley-Davidson met 775 stuks (2022: 835, -7,2%), Triumph met 746 stuks (2022: 797, -6,4%), Ducati met 621 stuks (2022: 592, +4,9%) en Piaggio met 608 stuks (2022: 644, -5,6%). 

Opvallend is het marktverlies van de puur elektrische merken. Zero bleef steken op 86 stuks (2022: 103 stuks, -16,5%), Niu op 8 stuks (2022: 22 stuks, -63,6%) en Super Soco op 16 stuks (2022: 23 stuks, -30,4%). Energica bleef met 28 nieuw geregistreerde modellen stabiel, terwijl RGNT van 3 naar 10 stuks ging.    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beantwoord deze vraag s.v.p. i.v.m. spam.